Blog recensies

Recensie: Endgame

Een beetje laat, maar hier is ‘ie dan! Mijn recensie van Endgame. Een boek geschreven door James Frey en Nils Johnson – Shelton. Een interactief boek, een boek met een verborgen opdracht. Een boek 2.0 Endgame is echt. Endgame is Begonnen! Lees hier wat ik van het boek vond.

Cover Endgame

Samenvatting

aarde. nu. vandaag. morgen.
endgame is echt.
endgame is begonnen.
de toekomst ligt open.
het komt zoals het komt.

12 Spelers. Jong van lichaam, maar oud van oorsprong.
De hele mensheid stamt af van hun bloedlijnen.
Ze zijn geschapen en verkozen duizenden jaren geleden.
Sindsdien bereiden ze zich voor, dag in dag uit.
Ze zijn niet bovennatuurlijk.
Niemand kan vliegen, lood in goud veranderen, of zichzelf genezen.
Als de dood komt, dan komt-ie. Voor hen, voor ons allemaal.
Ze zijn de erfgenamen van de aarde, en zij zullen het Grote Raadsel van de Redding moeten oplossen.
Een van hen moet dat doen, of we zijn allemaal verloren.

lees het boek.
ontdek de aanwijzingen. los het raadsel op.
slechts één kan winnen.
endgame is echt.
endgame is begonnen.
(bol.com)

Twaalfduizend jaar geleden, kwamen ze. Ze schiepen de mensheid en gaven ons leefregels. Ze hadden goud nodig en ze bouwden onze eerste beschavingen om het voor hen te delven. Toen ze het goud hadden, vertrokken ze. Voor ze weggingen, vertelden ze dat ze op een dan zouden terugkomen en dat er op dat moment een Spel gespeeld zou moeten worden. Het spel dat onze toekomst zal bepalen. Dit is Endgame. Al tienduizend jaar bestaande geheime bloedlijnen. De twaalf bloedlijnen van de mensheid. Elke lijn moest op ieder moment een Speler voorbereid hebben. Ze hebben getraind van generatie op generatie op generatie. Als het Spel begint zullen de spelers de drie sleutels moeten vinden. De sleutels liggen ergens op aarde. De enige regel van Endgame is: er zijn geen regeles. Endgame – De Opdracht gaat over de jacht op de eerste sleutel. De eerste speler die de sleutel vindt, heeft gewonnen. Het verhaal vertelt niet alleen over de zoektocht naar een verborgen sleutel, er is in het boek ook een puzzel verwerkt. Het nodigt lezers uit om hun eigen Endgame te spoelen en de puzzel op te lossen. Wie daarin slaagt zal een koffer vol goud kunnen openen. Ook is er een revolutionaire game ontwikkeld door Google’s Niantic Labs waarmee je een real-world versie van Endgame kunt spelen. Wordt kracht afgetroefd door gedrevenheid? Vriendelijkheid voorbijgestreefd door domheid? Schoonheid gedwarsboomd door luiheid? Is de winnaar goed of slecht? Er is maar één manier om erachter te komen. Speel. Overleef. Ontraadsel. Mensen op aarde. Endgame is begonnen. (Binnenkant kaft)

What I think

Bij de samenvatting denk je misschien al snel aan een boek als The Hungergames. Maar dit is niet terecht. Ja er zit een spel element in, maar dat is ook ongeveer waar de vergelijking ophoudt. Endgame gaat over 12 spelers, allemaal stammen ze af van een lijn mensen die altijd trainen voor Endgame. Dit kan immers elke dag beginnen. De Luchtwezens bepalen wanneer het tijd is. Endgame begint wanneer de mens niet meer doet wat de luchtwezens wil dat ze doen. Onderliggend thema: Overbevolking en vernieling van de aarde.  De 12 spelers spelen om 3 sleutels te bemachtigen, de aardsleutel, de luchtsleutel en en de zonleutel. Degene die alle sleutels wint blijft leven, net als zijn of haar gehele familie en vrienden. Om te winnen moeten puzzels opgelost worden en de andere spelers vermoord worden. In dit eerste deel gaat het om het vinden van de Aardsleutel. Het luchtwezen Kepler 22b geeft de spelers een opdracht waarna het spel losbarst.

Ik vind de schrijfstijl van het boek erg fijn. Het zijn korte hoofdstukken waarin een of meerdere personen Endgame spelen. Door de korte hoofdstukken raak je niet in de war met de vele hoofdrolspelers, maar je leert ze wel goed kennen. In dit eerste boek staan een aantal spelers duidelijk centraal, ik ben benieuwd of de andere spelers in het volgende deel meer aan bod komen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik op een gegeven moment niet meer ben gaan kijken naar tips voor de opdrachten. De opdrachten zijn best lastig en omdat ik overal een tip dacht te zien kwam ik niet zo lekker in het verhaal. Ik heb dus eerst het boek gelezen, misschien dat ik nu nog met de opdrachten begin…

Leuk om te weten: Endgame begint door een serie meteoor inslagen. Het teken dat de spelers aan de slag moeten. Om het boek met een knal te lanceren, is een meteoor innslag in New York, op Union Square.  nagebootst. Hieronder een ‘nieuwsuitzending’ over deze inslag!

Ik geef dit boek een 9. Het is echt iets heel anders, een interactief verhaal wat je veel meer betrekt bij het lezen. Je verdiept je meer in het verhaal omdat je toch geïnteresseerd blijft in de opdrachten. Ook als je de puzzel niet gelijk oplost. Het is een spannend verhaal dat vlot geschreven is. Ondanks dat er veel personages in voorkomen leer je deze goed kennen. Je hebt het idee dat je er zelf bij bent, ook een speler bent. Een echte aanrader wat mijn betreft. Misschien een leuk idee als cadeau voor onder de boom dit jaar?

Meet & Greet

Wat erg leuk was, is dat ik de kans kreeg om naar een Meet & Greet met James Frey te gaan! Met een kleine groep mede bloggers en andere betrokken personen zijn we op een rondvaart door Amsterdam gegaan. Tijdens deze rondvaart, georganiseerd door Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum,  zat James telkens aan andere tafels om vragen te beantwoorden.

Ik zat aan een tafel met de vertaler van het boek, Henrieke Herber,  en een vriendin van haar. Erg interessant om ook eens meer over deze kant van het verhaal te horen! Zij vond het erg leuk om het boek te vertalen, normaal gesproken vertaald ze Italiaanse kinderboeken dus dit was iets heel anders. De opdrachten maakten het boek nog lastiger te vertalen, alle cijfers en afmetingen moesten precies hetzelfde zijn anders klopte de opdracht niet meer. Een echte uitdaging dus! Normaal gesproken lees ik liever de Engelse versie van een boek, ik vind vaak dat de essentie van dingen verloren gaan met een vertaling. Maar tijdens het lezen van de Nederlandse versie van Endgame heb ik hier geen last van gehad. De spanning zat er goed in! Ik werd echt meegezogen in het verhaal.

Henrieke Herber, James Frey en ik

Uiteraard heb ik James ook een aantal vragen kunnen stellen. Wat ik graag wilde weten is hoe het is om met een andere schrijver een boek te schrijven. Ik kan mij voorstellen dat het bij dit boek wel eens makkelijk kan zijn geweest omdat je snel in de war raakt met de vele personages. Dit was ook zeker het geval. James vertelde dat het erg fijn is om met een co-auteur te werken. Je komt samen met meer ideeën. Loop jij vast, dan heeft ander misschien wel een goed idee om weer verder mee te gaan, en inderdaad met de vele personages is het handig om elkaar te kunnen controleren.

Over de hele wereld spelen er mensen mee met de opdrachten en proberen ze de prijs te winnen. (Wat dit is lees je in een vorige blog over het concept van het boek) Hadden ze ooit verwacht dat het zo’n groot succes zou worden? Nee, ze hadden het wel gehoopt maar nooit verwacht. Door een spel element erin te brengen hadden ze wel verwacht dat de lezers meer betrokken zouden zijn, maar niet dat het er zoveel zouden zijn. Ze hadden wel verwacht dat de opdrachten wat sneller voltooid zouden zijn, maar omdat dat niet het geval is hebben ze de uiterlijke datum uitgesteld. Je kunt meedoen tot oktober volgend jaar. Daarna komt ook het tweede boek uit. James wilde al verklappen wat er met mijn favoriete personages ging gebeuren, maar dat heb ik gelukkig kunnen voorkomen! Het belooft wel weer een heel spannend boek te worden. Dit komt ook doordat we nu echt in het spel zitten en dit in rap tempo verder gaat. Het spel wordt intenser en veel spannender.

Ik kan niet wachten tot het volgende boek!

You Might Also Like...