Blog

Love: Tabata workout

Ik ben dol op sporten. Al van jongs af aan sport ik. Eerst turnen, toen jarenlang atletiek en nu ben ik regelmatig in de sportschool te vinden. De workout die ik op dit moment doe gaat volgens de Tabata methode. Lees hieronder meer!

De Tabata methode

De Tabata training of het Tabata protocol is ontwikkeld door Dr. Izumi Tabata en is een high intesity interval training. Het idee komt uit de atleten wereld waarbij dr. Tabata een proef heeft uitgevoerd bij schaatsers. Hiervoor gebruikte hij twee groepen. De ene groep deed een training met korte periodes van hoge inspanning. De andere groep deed een workout waarbij ze langere periodes veel inspanning leverden maar ook meer rust hadden.

De groep die volgens het Tabata protocol trainden bleken meer vooruitgang te hebben geboekt. Hun lichaam kon de zuurstof die het krijgt beter inzetten. Daarnaast bleek dat bij de atleten niet alleen het anaerobisch energie systeem te zijn verbeterd ( Dit gebruik je voor korte inspanning met hoge intensiteit zoals sprints) maar dat ook het aerobisch energie systeem was verbeterd (Dit gebruik je tijdens lange inspanning zoals tijdens lange afstanden hardlopen/joggen). Bij normale interval methodes werd alleen de anaerobisch conditie verbeterd.

Hoe werkt het

Bij deze training doe je een oefening 20 seconden op hoogst mogelijke niveau gevolgd door 10 seconden rust. Dit doe je acht keer achter elkaar. Dit kan je vervolgens doen met verschillende oefeningen. In onderstaande video (geweldige Amerikaanse promo video) wordt het kort uitgelegd.`

 

Ikzelf doe deze training samen met mijn vriend. Omdat het gaat om je eigen niveau is dit goed te doen. Wij doen op dit moment 4 keer een oefening volgens de Tabata methode afgewisseld met een minuut lang een rope exercise, zie onderstaande video. Je kan het aantal oefeningen zelf bepalen maar meestal begin je met ongeveer 3/4 oefeningen en bouw je dit langzaam op. Deze training kan je ongeveer twee keer per week doen. Tussen die twee keer moet voldoende rust zitten. Je kan wel nog een andere soort workout doen in dezelfde week.

Hieronder nog een video met een aantal oefeningen die je kan doen bij deze training. Β Je kan echt heel veel verzinnen en daardoor ook lekker afwisselen! Maar doe wel acht keer dezelfde oefening in een ronde, wissel hierin niet af. Om de tijd bij te houden zijn er diverse apps te downloaden, zoals deze. Je kan de tijd uiteraard ook bijhouden op je horloge of op een klok. Makkelijk met een Tabata timer is dat deze afteld en je dus niet op de klok hoeft te letten.

Mijn beoordeling

Het is ontzettende zwaar, vooral die eerste keer. En ook de rope exercises doen hun werk goed. Maar wat voel ik me goed na deze workout! Love it

Ik geef deze workout een 9! Ik hou van afwisseling en vooral ook het gevoel dat ik echt wat gedaan heb. Dit krijg je allebei met deze workout!

You Might Also Like...

2 Comments

  • Reply
    Barbara
    06/06/2014 at 22:02

    En pittig dat het is, in ieder geval die touwen!

    • Reply
      Laura Kuiper
      08/06/2014 at 08:56

      @barbara Ja die touwen zijn echt zwaar! Maar de rest ook, dat zul je binnenkort wel merken!

Leave a Reply