Blog

Spending Christmas in Winter Wonderland | Part 3

Na anderhalf jaar zonder pauze, was het tijd voor vakantie. En niet zomaar vakantie. Een week echt weg, een weekje zonder internet en dit jaar ook geen familie. Ben en ik gingen naar Lapland. Inderdaad, het land van de kerstman! Lees hier deel drie.

Het einde komt in zicht

Maar we willen nog lang niet naar huis! Gelukkig hadden we nog twee dagen met excursies voordat we weer naar Nederland vertrokken.

Dag vijf

Op dag vijf was het tijd voor de husky sledetocht! Maar helaas ook vandaag een fout met de tijden in ons boekje. Gelukkig was het weer snel geregeld en konden we ’s middags mee met een andere groep!

Om twee uur reden we met een bus naar aan meertje ergens tussen Saariselkä en Ivalo in. Hier woonde de eigenaar samen met zijn vrouw en zoontje en tweehondervijftig husky’s. We liepen met de groep gelijk door naar het ijs waar we de uitleg kregen over hoe de slee werkte. Vervolgens werden we naar onze hondenslee geleid. Wat een kabaal toen we daar aankwamen! De honden waren zo enthousiast en wilden zo graag rennen, echt heel leuk om te zien. We mochten ze voor de rit ook niet aanraken, daarvoor waren ze te enthousiast en dan kunnen ze wel eens bijten.

Nadat we allemaal zaten was het tijd om te gaan, hoe gaaf was dat! Echt zo’n apart gevoel in zo husky slee. De honden helemaal enthousiast achter de sneeuwscooter aan en jij moet als je een heuvel opgaat af en toe bijsteppen en in de bocht meeleunen. Als je een heuvel opgaat en je doet niks, dan kan het voorkomen dat de leiders omkijken en gewoon stoppen met rennen, zij lopen al voor jou dan moet je wel helpen natuurlijk! Na ongeveer een uur kwamen we weer terug op het ijs, al wilden we nog veel langer doorrennen met de honden! Nadat de slee weer was vastgemaakt mochten we de honden aandacht geven. Wat een schatjes. Ze wilden alleen maar geaaid worden, je mocht absoluut niet weg voordat je dat deed. Ons hondenteam bestond uit vijf vrouwtjes. Francis, Tiger, Funny, Tiffany en Kuga.

Na het aaien hebben we wat gedronken in een hut bij het vuur en vervolgens kregen we een rondleiding over het terrein. We hebben zelfs nog anderhalve week oude puppy’s gezien! We zijn zo blij dat we dit konden doen, echt een unieke ervaring (al is een vakantie naar Lapland dat natuurlijk ook al).

’s avonds zijn we lekker uiteten gegaan. Heerlijk rendierbiefstuk gegeten, echt dat we dat hier nog niet kunnen eten.. Daarna hebben we een wandeling over het aurorapad gemaakt. Helaas geen aurora borealis gezien, maar wel een leuke wandeling!

Bennie en ik tijdens de huskysafari

Dag zes

Voor deze dag stond in de eerste instantie niets gepland, wij hebben zelf echter nog een vier uur lange sneeuwscooter tocht gepland, een northern light safari. De dag zelf zijn we begonnen met een wandeling door het natuurpark. Het was nog helemaal donker, maar door de sneeuw konden we nog genoeg zien. En door de bomen het steeds iets lichter zien worden is natuurlijk erg mooi! Na het natuurpark zijn we met de skilift omhoog gegaan naar de pistes waar we lekker warme chocolademelk hebben gedronken. Vervolgens hebben we de 1200 meter lange sleepiste naar beneden gelopen, genietend van het ontzettend mooie uitzicht.

We hebben vroeg gegeten, want om zes uur vertrokken we alweer voor de sneeuwscooter safari! We reden met een groep naar een stuk bos waar twee mega iglo’s stonden. HIer werd een show over het noorderlicht gegeven. Na de show en wat eten gingen we weer de tocht terug maken, maar deze keer mocht je ook harder! Op een gegeven moment ging een deel van de groep voor, dit deel ging wat harder met de sneeuwscooter. Met zo’n 60/70 kilometer per uur scheurden we door de sneeuw. Ik af en toe gillend achterop, maar vooral allebei erg genieten. Wat is dat een heerlijk gevoel! Alhoewel we ook dit keer geen noorderlicht hebben gezien was het toch een zeer goede afsluiting van onze vakantie. Want helaas.. morgen moeten we alweer terug!

sneeuwscooters

We’re back!

De zondagochtend hebben we onze tassen weer ingepakt, de sleutel ingeleverd en zijn we met de bus weer naar het vliegveld gebracht. De vluchten sloten deze keer erg mooi op elkaar aan en we waren dan ook al snel weer in Nederland. Hier werden we opgewacht door mijn moeder. Onderweg naar huis hebben we lekker gegeten bij Hajé en de verhalen van deze onvergetelijke vakantie gedaan. Want onvergetelijk was het zeker! Maar niet, zoals we eerst zeiden, een one-time vakantie. Nee voor 2015 hebben wij al een doel gesteld. Wij willen dan in januari op een meerdaagse sneeuwscootersafari van Saariselkä naar boven!

CIMG3810 CIMG3812 CIMG3824 CIMG3855 CIMG3870 CIMG3872 CIMG3881 CIMG3888 IMG_5798 IMG_5801 IMG_5823 IMG_5872 IMG_5874

You Might Also Like...

2 Comments

Hanneke
    19/01/2014 at 22:07

Wat een verhaal. We vinden het geweldig dat jullie zo hebben genoten, de vakantie was meer dan verdiend. En wie weet in 2015………

Barbara
    19/01/2014 at 22:31

Leuk stukje om te lezen, goed geschreven en jaloers makend. Je hebt mij in ieder geval geïnspireerd en Lapland staat zeker weten ook op mijn travel lijstje!