Blog

Spending Christmas in Winter Wonderland | Part 1

Na anderhalf jaar zonder pauze, was het tijd voor vakantie. En niet zomaar vakantie. Een week echt weg, een weekje zonder internet en dit jaar ook geen familie. Ben en ik gingen naar Lapland. Inderdaad, het land van de kerstman!

Santa's Office in Saariselkä

Saariselkä

Het dorpje waar wij de week hebben doorgebracht heet Saariselkä en ligt in Fins Lapland. We zaten in een soort studio/appartement in North Village. Erg netjes én met sauna! De vakantie hebben wij geboekt via VakantieXperts, lekker makkelijk en goed geregeld.

Hoe we op dit idee kwamen? Ben wilde altijd al het noorderlicht zien, en ik wilde al heel lang een keer naar Lapland. Twee vliegen in een klap dus. Helaas hebben we het noorderlicht niet gezien, maar we zijn wel helemaal verliefd geworden op deze plek. Een eenmalige droomreis was dit zeker niet. We hebben het spaarpotje alweer klaarstaan. Dit keer voor een meerdaagse sneeuwscootertocht van Saariselkä naar het noorden, dit willen wij graag in Januari of Februari 2015 gaan doen.

De reis

Onze reis begon op 22 december. We werden ’s ochtends vroeg om 8 uur opgehaald door mijn moeder om naar schiphol gebracht te worden. Op schiphol zouden we om 11:40 vliegen naar Helsinki waar we vervolgens zes uur zouden moeten wachten op onze vlucht naar Ivalo. Gelukkig liep dit iets anders…

Toen we bij de incheckbalie stonden vroeg de medewerker of wij 400 euro wilden verdienen. Ja natuurlijk! Maar hoe dan? Dat bleek erg simpel. De vlucht waar wij opzaten was eigenlijk overboekt, en omdat hij kon zien dat wij erg lang moesten wachten vroeg hij of we het erg vonden om dan met een andere, later vertrekkende vlucht, naar Helsinki zouden gaan. We zouden nog genoeg tijd voor onze overstap tijd houden. Dat wilden wij natuurlijk wel. Na even wachten om te kijken of alles ging lukken moesten we nog naar een balie en vervolgens nog ergens anders heen en toen was het geregeld. Rond 13:00 uur vlogen wij met KLM naar Helsinki, hier hadden we nog tijd om wat te eten voordat we met het vliegtuig verder naar Ivalo gingen.

Op het vliegveld in Ivalo aangekomen keken we gelijk onze ogen uit. Het is een erg klein vliegveld met één bagageband in een hal helemaal bekleed met hout, je voelt je gelijk in het land van de kerstman. Met de bus zijn we naar Saariselkä gereden. Hier werden we bij de receptie van North Village afgezet. De sleutel van ons appartement opgehaald en het huisje opgezocht. Even snel rondgekeken en toen snel naar bed! De volgende dag begon het programma al.

De bushalte

Dag 1 – Sneeuwschoenwandeling

Om 10 uur ’s ochtends stond onze eerste activiteit gepland, een sneeuwschoenwandeling door het natuurpark Urho Kekkonen.

Toegang tot het natuurpark

Voor de wandeling hebben we snel wat boodschappen gedaan in de supermarkt. Gelukkig kunnen we uit de Zweedse beschrijving op de etiketten nog wat halen, de Finse taal was meestal toch echt abracadabra. Daarna hebben we ons snel goed ingepakt en zijn we naar de receptie gegaan. Hier werden we met een busje opgehaald om ons 2 minuten later bij de ‘winkel’ van Lapland Safari’s afgezet. Lapland Safari’s Hier kregen we de sneeuwschoenen en werden we aan de groep en de gids voorgesteld.

Sneeuwschoen

Na een klein eindje lopen kwamen we bij het stuk waar de sneeuwschoenen aan mochten. Het is even wennen, maar eigenlijk loopt het net als altijd. Ga je dalen, dan eerst je hakken in de sneeuw. Moet je een stuk klimmen, dan eerst je tenen erin. En toen kwamen we bij het park, een van de grootste parken van Finland. We hebben hier een wandeling van ongeveer anderhalf uur door de natuur gemaakt, echt heel erg mooi. En op het einde hebben we zelfs rendieren gezien! Wij helemaal enthousiast, we zien wilde rendieren! Blijken de rendieren eigenlijk helemaal niet wild te zijn, geen een rendier is wild. De boeren laten ze alleen vrij rondlopen in de natuur omdat dit goedkoper is, en de regering laat dat toe.

In de zomer worden de rendieren door de boeren bij elkaar gehoed. De beesten worden gevonden middels een GPS tracker, een aantal rendieren hebben deze. Rendieren lopen altijd in groepen, dus is er een gevonden dan zijn er meer. Kijk zo leer je nog eens wat! (De foto’s kunnen wat ruis bevatten, dit komt doordat er niet zoveel licht was overdag;))

Bennie in de sneeuw Laura in de sneeuw Bennie en ik Natuurpark Rendier Rendieren

You Might Also Like...

3 Comments

Niels
    06/01/2014 at 20:51

Wauw. Echt heel gaaf. Leuke blog en super vette foto’s. Ben benieuwd naar de volgende verhalen!

Barbara
    06/01/2014 at 21:03

Leuke blog, mooi avontuur en geweldige foto’s! Finland staat nu ook op mijn lijstje aan reizen die ik wil maken!

Rixt
    07/01/2014 at 09:11

Geweldig! Je hoort de stilte…….natuurlijk smaakt dit naar meer.