Recensie: Miljonair met een gewone baan

Miljonair worden wil iedereen, toch? Helaas is het niet voor iedereen weggelegd. Of toch wel? Ik ben zelf heel erg geïnteresseerd in alles wat met persoonlijke financiën te maken heeft. Van financiële onafhankelijkheid tot en met beleggen, ik lees er graag over. En nee, wij leven niet super zuinig zodat we onze hypotheek zo snel mogelijk kunnen aflossen, maar inspiratie uit de informatie haal ik zeker! Ik lees diverse blogs over persoonlijke financiën en Porterenee is er een van. Op Porterenee werd het boek Miljonair met een gewone baan van Oeds-Jan Postma aangeraden. Alleen de titel sprak al zoveel aan dat ik het wilde hebben. In deze review lees je wat ik van het boek vond en of het mij iets gebracht heeft!

Miljonair met een gewone baan - Recensie

Samenvatting: Miljonair met een gewone baan

Een miljoen op de bank, wie droomt er niet eens van? Nooit meer werken, alles doen wat je wilt. Maar waarom zou je het bij dromen laten? Financieel onafhankelijk worden, dat kan iedereen. Ook als je een modaal inkomen hebt.

Om miljonair te worden hoef je niet dag en nacht te werken of de jackpot te winnen. Het geheim is om bescheiden te leven en tegelijkertijd slim te beleggen. In dit boek geen verhalen over bekende voetballers, zangers of topondernemers, maar over heel gewone mensen, zoals de schrijver. Alles wat je volgens de selfmade miljonair Oeds-Jan Postma nodig hebt, is de zelfdiscipline om niet na elke commercial naar de winkel te rennen en een handige manier om je vermogen te laten groeien. Hoe je dat aanpakt, lees je in dit boek.

Postma werkt nog steeds. Omdat hij het leuk vindt. Voor het geld hoeft het niet meer.

(Bol.com)

What I think

Ik geef dit boek een 9! Wat een leuk boek! Boeken over financiële zaken zijn vaak toch wat ingewikkeld, maar dat is bij dit boek absoluut niet het geval. Het verteld je in hele begrijpelijke taal hoe ook jij kleine aanpassingen in je leven kunt maken om meer ruimte te krijgen. Je kunt het extra geld sparen, maar wat Oeds-Jan ook juist aanmoedigt is het beleggen. Beleggen voor de lange termijn, zodat je wellicht zelfs eerder kunt stoppen met werken. En ook het aflossen van de hypotheek is een onderwerp in het boek. Het is en blijft een schuld, en hoe sneller je die afbetaald hoe eerder je meer geld overhoudt. Het werk volgens een sneeuwbaleffect. Ik kan het helemaal gaan uitleggen, maar ik raad je aan om gewoon dit boek te gaan lezen! Je hoeft echt niet alles toe te passen, haal eruit wat bij jou past.

Zo ben ik zelf begonnen met beleggen. Met een klein bedrag, maar ik ben begonnen. Hoe eerder je begint hoe beter, maar uiteraard alleen met geld dat je ook daadwerkelijk kunt missen. Er zijn nog andere kleine dingen waar ik echt wat aan heb. Het boek geeft je echt een andere kijk op consumptie en besteding van geld.

Ben jij al bezig met het versneld aflossen van je hypotheek of ben je druk aan het beleggen? Let me know! Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en altijd op zoek naar tips & tricks.