Blog

Spending Christmas in Winter Wonderland | Part 2

Na anderhalf jaar zonder pauze, was het tijd voor vakantie. En niet zomaar vakantie. Een week echt weg, een weekje zonder internet en dit jaar ook geen familie. Ben en ik gingen naar Lapland. Inderdaad, het land van de kerstman! Lees hier deel twee.

De excursies

Na de sneeuwschoenwandeling hebben we nog even in het dorpje rondgekeken. Maar we waren zo moe dat we vroeg weer naar het huisje zijn gegaan. Daar hebben we heerlijk tv gekeken, wat eten gekookt én in de sauna gezeten. Even helemaal tot rust komen.

Dag twee
Op dag twee moesten we vroeger op. We werden om 9:00 uur bij de receptie opgehaald voor de sneeuwscootertocht + ijsvissen excursie. In de winkel werden we in een grote overal gehesen, kregen we snowboots aan (dan blijven je eigen boots lekker droog) en kregen we een balaklava (soort bivakmuts) en helm op. Warm dat je het dan hebt! Gelukkig konden we snel naar buiten en liepen we naar de sneeuwscooters. Even uitleg over de wetten, regels en hoe de scooter werkt. Vervolgens mochten we een sneeuwscooter uitzoeken en was het dan zo ver! Echt heel gaaf om op een sneeuwscooter te rijden, maar toch ook wel erg inspannend, zeker als je achterop zit. De wegen zijn nogal hobbelig, en achterop is het een soort van katapult, alle bulten voel je twee keer zo erg. Maar de mooie omgeving en de ervaring maken dat meer dan goed. We reden in een lijn naar een bevroren meer toe. Even de sneeuwscooters neerzetten en op naar een goede plek! We hadden drie ijsboren mee, daarmee kon je zelf een gat in het water boren en dan is het wachten geblazen! Voor mij de eerste keer vissen ooit, helaas hebben we niks gevangen.

Ben en ik op een sneeuwscooter

Leuk verhaal: volgens een van de gidsen zwom er een monster in het meer rond. Ze waren al diverse hengels verloren en er was bijna niks gevangen. Maar als het lente werd, dan zou dat monster er niet meer zwemmen als het aan hem lag!

Na het vissen kregen we in de tipi, die aan de oever van het meer stond, lekkere worstjes, wat thee of koffie en lekkere gingerbread koekjes. Vervolgens was het tijd voor de tocht terug. Moe maar voldaan kwamen we weer in Saariselkä aan. Daar hebben we nog even rondgelopen en een reservering voor eerste kerstdag gemaakt. We gingen lekker eten bij Santa’s Hotel.

Dag drie
De volgende dag konden we lekker uitslapen want we hadden pas ’s middags een excursie. We hebben ’s ochtends wat boodschappen gedaan en rondgelopen in het dorp, genoeg te zien daar! ’s middags werden we weer bij de receptie opgehaald en naar de winkel gebracht. Daar werden we weer in een overal gehesen, we gingen nog een sneeuwscootertocht doen. Deze keer mocht ik rijden! Hoewel de tocht korter was, was het niet minder mooi. Het was veel donkerder dan de dag ervoor, maar door de witte sneeuw kon je nog genoeg zien. Er was weer even een pauze in een tipi midden in het bos, waar we warme bessensap en koekjes kregen. Nadat we terug waren in het dorp zijn we terug naar het huisje gegaan om ons op te frissen. Vervolgens zijn we naar het hotel gelopen en hebben we heerlijk gegeten! Enige teleurstelling was wel dat ze een buffet beloofden, maar je wel gewoon een voor, hoofd en na-gerecht had en niet nogmaals mocht langslopen om meer op te scheppen.

Dag vier
Op de vierde dag was het tijd om de lange latten onder te binden. Helaas was er iets fout gegaan met de tijden, de safari groep had ons op een hele andere tijd gepland dan wij in het boekje hadden staan. Gelukkig was het snel opgelost en konden we om 14:00 alsnog langlaufen! Omdat we nog even moesten wachten totdat het zover was hebben we een wandeling gemaakt over het Aurorapad, deze wandeling wilden we op een avond nogmaals doen omdat je aan het einde van het pad een plek had waar je het noorderlicht beter zou kunnen zien. Na de wandeling kregen we de latten en schoenen aangemeten. Toen was het even wandelen naar het pad. Er is in de omgeving van Saariselkä zo’n tweehonderd kilometer aan langlaufpaden, genoeg om te oefenen dus! Maar wat is dat moeilijk zeg, na veel vallen en opstaan op een heerlijk ijzige grond (het had geregend en vervolgens gevroren die dag) ging het uiteindelijk toch best redelijk en zijn we richting de husky bar gelanglauft. Helaas konden we niet zo ver komen, het was alweer tijd om terug te gaan…   Helaas hebben we van het langlaufen geen foto’s. Het was die dag echt veel te donker.

IMG_5758 CIMG3772 CIMG3779 CIMG3784 CIMG3793 IMG_5734 IMG_5735 IMG_5742 IMG_5746 IMG_5747

Follow on Bloglovin

You Might Also Like...

1 Comment

Barbara
    12/01/2014 at 13:17

Wauw, wauw, wauw! Dit ziet er geweldig uit, wat een mooie foto’s zeg! En hoe stoer op die sneeuwscooter! Een reis om nooit meer te vergeten…