Recensie: The Fault in our Stars Film + Boek

Het boek stond al een hele tijd in mijn kast en ook de film stond op mijn to watch list. En het is gelukt! Lees hier mijn recensie over The Fault in Our Stars, het boek én de film.

Cover the Fault in our Stars

Samenvatting

Hazel werd drie jaar geleden opgegeven, maar een nieuw medicijn rekt haar leven voor nog onbekende tijd. Genoeg om een studie op te pakken en vooral niet als zieke behandeld te worden. Augustus, Gus, heeft kanker overleefd – ten koste van een been. Vanaf het moment dat Hazel en Gus elkaar ontmoeten, lijkt er geen ontsnappen aan de zinderende wederzijdse aantrekkingskracht. Maar Hazel wil niet iemands tijdbom zijn.

Hazel laat Gus kennismaken met haar lievelingsboek: An Imperial Affliction van Peter Van Houten, een roman over een ziek meisje, die midden in een zin eindigt. Samen besluiten ze op zoek te gaan naar Peter Van Houten om hem te vragen hoe het de personages vergaat nadat het boek is opgehouden. De tocht leidt hen naar Amsterdam, waar de schrijver als een kluizenaar leeft. Hij is in niets wat ze zich van hem hebben voorgesteld. En hun leven neemt een wending die ze zich niet hadden kunnen indenken. (bol.com)

What I Think

The Fault in Our Stars, in het Nederlands: Een weeffout in de sterren. Een verhaal dat je laat lachen en huilen. Het is een erg goed geschreven boek dat je meeneemt in de wereld van Hazel en Augustus. De strijd die beide hoofdpersonen meemaken, de liefde die opbloeit maar ze eigenlijk willen negeren om elkaar geen pijn te doen. De situatie is verschrikkelijk, maar het liefdesverhaal is episch.

Ook al is het officieel een Young Adult boek, het verhaal is zo geschreven dat het door iedereen van welke leeftijd ook gelezen kan worden.

De film is al een tijdje uit, ik heb hier veel lovende maar ook minder goede dingen over gelezen. Ikzelf vond de film goed. De verschillende emoties worden erg goed uitgebeeld. Natuurlijk missen er een aantal dingen, maar dat heb je snel bij een film. Het zal helaas nooit zo worden als je het zelf bedacht had. De pijn, de humor, de liefde en ook de rouw komen duidelijk naar voren en laten je daardoor ook bij de film hard huilen maar ook goed lachen. Ze hebben het realistisch neergezet. Wat ik wel echt heb gemist is de vriendin van Hazel. In het boek spreekt ze hier een aantal keer mee af, en tijdens die afspraken merk je nog meer het grote contrast tussen haar leven voor de kanker en daarna. Ze probeert haar ouders blij te maken, maar eigenlijk leeft ze het liefst in haar boek (en later natuurlijk met Augustus!)

Ik geef het boek een 9 en de film een 8. Ik raad echt iedereen aan om in ieder geval het boek te lezen!

Favorite quote from the fault in our stars