Blog FODMAP recensies

Recensie: De FODMAP-vriendelijke keuken

Nadat er PDS geconstateerd werd en ik het FODMAP dieet ging volgen, ging ik opzoek naar alternatieven voor de maaltijden die ik altijd had. Nog best lastig kan ik je vertellen. Zo’n lijst met eten dat je niet meer mag is toch wat beangstigend. Gelukkig zijn er veel blogs die een uitkomst gaven. En ik vond een kookboek. De FODMAP-vriendelijke keuken van Emma Hatcher. Lees hier wat ik van dit kookboek vind!

She can’t eat what

Emma Hatcher is ervaringsdeskundige op het gebied van PDS. Ze heeft zelf deze diagnose al jaren geleden gehoord. Op haar blog she can’t eat what deelt ze veel recepten en blogt ze over onder andere PDS. Zeker aan te raden dus als je op zoek bent naar FODMAP-vriendelijke recepten, of glutenvrije recepten.

De FODMAP-vriendelijke keuken Emma Hatcher Cover

De FODMAP-vriendelijke keuken

De FODMAP-vriendelijke keuken is meer dan alleen een kookboek. Naast de 100 recepten die erin staan vind je ook veel informatie over PDS en het FODMAP-dieet. Wat is het precies en hoe verloopt het. Emma vertelt over haar ervaringen en hoe het voor haar verlopen is. Mocht jij met het FODMAP-dieet willen starten, doe dit dan samen met een dietist. Die kan je precies uitleggen wat voor jou van belang is. Voor iedereen is het namelijk weer anders.

De FODMAP-vriendelijke keuken inhoud

Alle recepten zijn FODMAP-vriendelijk. Dit is dus wat anders dan helemaal zonder FODMAP’s. Hier heb ik nog wel een fout in gemaakt. Er staat namelijk een heerlijk recept in voor een stoofpotje met aardappelen en venkel. Ik dacht, het staat in het boek dus dan kan het. Blijkt venkel toch op de lijst met verboden voedingsmiddelen te staan (in de eliminatiefase). Ik had helaas hier ook, na het eten, best veel last van. Geen venkel meer voor mij!

Je moet dus alsnog goed opletten met wat je kookt, maar over het algemeen kun je alle recepten maken. Er staan ook vaak alternatieven bij. Dus wanneer je bij de herintroductiefase merkt dat je tegen bepaalde groepen niet kunt, dan geeft Emma alternatieven aan. Het kan natuurlijk zo zijn dat zij wel tegen een bepaald voedingsmiddel kan en het daarom in het recept staat. Het blijft zoeken.

Romige groene kokos curry - De FODMAP-vriendelijke keuken
Een van mijn favoriete recepten uit het boek: romige groene kokos curry

Samenvatting

Als je last hebt van het prikkelbaredarmsyndroom (PDS) of van voedselintoleranties, levert dat veel ongemak op. Een dieet dat arm is aan FODMAPs wordt dan vaak aanbevolen. Emma Hatcher laat zien hoe makkelijk en lekker deze manier van eten kan zijn. Ook vind je in dit kookboek handige informatie over het FODMAP-principe en tips & tricks. Emma’s boodschap: je kunt Γ©cht lekker eten zonder buikpijn te krijgen! 
Emma Hatcher had al zolang als ze zich kon herinneren last van gevoelige darmen. Na jaren van pijnlijke symptomen ontdekte ze het FODMAP-dieet, dat haar leven veranderde. Op haar populaire food & lifestyle blog www.shecanteatwhat.com deelt ze haar verhaal en helpt ze anderen met hetzelfde probleem.

Bron: Bol.com
De FODMAP-vriendelijke keuken Emma Hatcher

What I think

Ik geef De FODMAP-vriendelijke keuken een 8. 

Het heeft mij echt wel geholpen in de zoektocht naar lekkere recepten die ik kon maken tijdens het FODMAP-dieet en ook nu nog. Zoals gezegd moet je wel opletten dat het echt FODMAP-arm is wanneer je in de eliminatiefase zit, maar gelukkig geeft ze daar goede alternatieven voor. Ook erg interessant is haar ervaringsverhaal. En super handig is de lijst met seizoensgroenten die FODMAP-arm zijn! Zeker een aanrader dus voor mensen met PDS, mensen die glutenvrij willen eten, of mensen die gewoon lekker gezond willen eten!

Wat is jouw favoriete kookboek? En heb je nog tips voor mij op het gebied van FODMAP-vriendelijke recepten? Let me know!

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply