Personal: DIagnose PDS

Personal: Diagnose PDS

Na een lange tijd met buikklachten te hebben rondgelopen is het hoge woord eruit. Ik heb PDS. Ontstaan door een infectie. In deze blogpost lees je meer over wat PDS is en wat ik nu ga doen.

Personal: DIagnose PDS

Buikproblemen

Ongeveer 2,5 jaar geleden kwam ik, na heel lang te hebben rondgelopen met veel buikpijn, dat ik een schadelijke variant van de E-coli bacterie had opgelopen. Deze bacterie kan veel schade aanrichten aan de darmen en veel pijn veroorzaken. Gelukkig is het met een stevige antibiotica kuur (of 2) te verhelpen. Nadat ik deze kuur had gehad ging de buikpijn echter niet weg.

Antibiotica kunnen de darmflora flink verstoren. Dat had het bij mij ook gedaan en daarom heb ik probiotica geslikt. Dit moet ervoor zorgen dat het weer herstelt. Het werd zeker beter, maar helemaal weg gingen de klachten niet.

Ik had in de tijd voordat ik de bacterie had al gemerkt dat ik niet goed tegen gist kan. Dan krijg ik echt een enorm opgezwollen buik (ik lijk wel zwanger!) en heel veel buikkrampen. Ik at dus geen gist meer. Helaas werkte ook dit niet om de buikproblemen te laten verdwijnen. Na nog een paar keer een probiotica kuur te hebben gedaan had ik het eigenlijk al geaccepteerd.

Diagnose PDS

Doordat ik veel last had van mijn darmen was mijn weerstand ook erg laag. Ik was dan ook vaak ziek. Op een gegeven moment was ik dit zat. Ik moest erachter komen wat er aan de hand was. Dus naar de huisarts.. Ik ga echt nooit naar de huisarts, maar het was nu wel echt nodig.

De huisarts stuurde mij door naar de MDL arts. Die arts had al vrij snel het idee dat het PDS was, veroorzaakt door de EHEC bacterie (bij 25% van de mensen die PDS hebben, is dit veroorzaakt door een darminfectie), maar wilde toch wat onderzoeken doen om andere dingen als coeliakie of de ziekte van Chrome uit te sluiten.

De uitslag: Post-infectueus Prikkelbaar Darm Syndroom.

Het Prikkelbare Darm Syndroom

Het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) of Irritable Bowel Syndrome (IBS) is een verstoring van de functie van het maag-darmkanaal, met name van de dikke darm. Het is een veel voorkomende chronische darmaandoening. Deze kenmerkt zich doorbuikpijn, buikkrampen, problemen met de ontlasting, een opgezette buik of winderigheid door gasvorming. Mensen met PDS ervaren vaak diarree of juist verstopping. Een poeppatroon waarbij diarree en verstopping elkaar afwisselen komt ook voor. Pijn in de buik staat op de voorgrond bij PDS. (Bron: MLDS.nl

Ok, dus Prikkelbaar Darm Syndroom. Een diagnose waar je eigenlijk niet heel veel mee kan. Er zijn niet echt medicijnen voor, en er zijn weinig onderzoeken naar gedaan. Toch zijn er heel veel mensen die er last van hebben, 10 tot 15% van de Nederlandse bevolking. In de infographic hieronder nog wat meer feiten en cijfers over PDS.

PDS infographic MLD stichting

Er zijn heel veel verschillende klachten, en bij de een is het erger dan de ander. Op de site Open over PDS kun je bijvoorbeeld het verhaal van Nick zien. Door het PDS kan Nick niet meer normaal participeren. Behoorlijk heftig. Zo erg heb ik er gelukkig niet last van. Bij mij is het vooral onregelmatige stoelgang, constipatie (lekker smakelijk verhaal, maar hoort erbij!) en vooral ‘s avonds een opgeblazen gevoel, opgezette buik en krampen. Deze klachten heb ik dus ook wanneer ik iets verkeerds eet. Wat precies verkeerd is, dat weet ik niet. Nog niet.

Het FODMAP dieet

Om erachter te komen welke soorten voeding mijn PDS triggeren, ga ik het FODMAP dieet volgen. Veel mensen met PDS merken dat klachten afnemen door het volgen van een FODMAP-arm dieet.

FODMaP’s zijn kleine moleculen die slecht of niet opgenomen worden in de dunne darm en in de dikke darm terechtkomen. De FODMaP’s worden snel en in zeer grote hoeveelheden door de bacterien in de dikke darm gefermenteerd. Hierdoor komen gassen vrij die onder andere een opgeblazen gevoel kunnen veroorzaken.

FODMaP staat voor:

Fermenteerbare

Oligosachariden (fructanen en galacto-oligosachariden) in peulvruchten en tarwe. Denk hierbij aan tarwe, ui en knoflook.

Disachariden (lactose) in melkproducten

Monosachariden (fructose) in fruit en groenten

and

Polyolen (suikeralcoholen) in zoetstoffen, fruit en groenten

Het FODMaP beperkte dieet begint met de eliminatie fase. Hierbij mag je niks eten wat in bovenstaande groepen valt. Ik heb van de dietist een hele lijst meegekregen met dingen die wel en niet mogen. Ik moet zeggen, ik had het veel erger verwacht. Ik mag nog behoorlijk wat dingen eten die ik normaal ook veel had. Ok, ik mag geen lactose, tarwe, knoflook en ui meer. Ook bepaalde fruitsoorten zijn uitgesloten, maar er blijft nog genoeg over om relatief normaal te eten.

De eliminatie fase duurt tussen de 2-6 weken. Ik heb weer een afspraak bij de dietist over 4 weken. Dat zou voldoende tijd moeten zijn om een verschil te zien. Na deze vier weken gaan we kijken welke voedingsmiddelen ik wel kan verdragen. We gaan dan dus weer bepaalde groepen toevoegen en kijken hoe ik hierop reageer.

De eliminatie fase

Morgen begin ik met de eliminatie fase van het FODMaP dieet. Ik heb alle boodschappen gedaan, een weekmenu opgesteld en de lades en koelkast met eten opgeruimd. Ik ben er klaar voor! Ik heb gewoon zin om te beginnen, omdat ik benieuwd ben of ik meer grip kan krijgen op waar ik op reageer. Dat ik weet wanneer het fout gaat. Dat ik meer fit ben en door de dingen waar ik op reageer te vermijden mijn weerstand weer wat omhoog kan krijgen. We gaan het zien! Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.

Lade met FODMaP vriendelijk eten
Links van de snijplanken mag je allemaal eten. Rechts niet.

Heb jij het FODMaP dieet gevolgd? Wat zijn jouw favoriete recepten en tips en tricks? Ik ben erg benieuwd!

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *