Blog Working at TRES Internet

Online Marketing: Instagram Advertising Yay or Nay?

Adverteren is bijna overal mogelijk, zeker online. Op veel nieuwe kanalen is adverteren eerst uit den boze. Zo ook bij Instagram. Helaas is het bedrijf gezwicht en is in de US adverteren al mogelijk.  In dit artikel licht ik de mogelijkheden uit. Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden, is adverteren op Instagram ok of niet?

 

De mogelijkheden

Als bedrijf kan je op Instagram een bedrijfsaccount claimen, hier komt dan zo’n mooi blauw vinkje bij te staan. Gefeliciteerd, je bent officieel wie je zegt dat je bent. In de US kleeft hier echter nog een voordeel aan vast, je kunt berichten sponsoren.

Het sponsoren van een foto werkt eigenlijk hetzelfde als bij Facebook. Je gaat ervoor zorgen dat de foto door meer mensen gezien wordt. Dit doe je door te targeten op een bepaalde doelgroep en door er een bedrag tegenaan te gooien. Als je alles goed instelt wordt de foto nu bij de door jouw gewenste doelgroep getoond. Bij de foto staat bovenaan gesponsord zodat het voor iedereen duidelijk is dat het om een advertentie gaat.

Een tijdje terug is daar nog een nieuwe optie bijgekomen. De carrousel advertentie. Met deze soort advertentie kunnen bedrijven meerdere foto’s aan een bericht toevoegen. Onder de foto komen dan bolletjes te staan die aangeven hoeveel foto’s erbij het bericht geplaatst zijn. Gebruikers kunnen door de foto’s swipen. In de video zie je hoe dit eruit gaat zien.

 

 

Op deze site vind je nog wat gave voorbeelden van hoe merken Instagram inzetten, sommige ook zonder advertenties. Een van mijn favorieten is IKEA. Zij wilden graag dat hun nieuwste catalogus ook op Instagram geplaatst zou worden. Dit hebben zij niet zelf gedaan. Zij hebben aan hun volgers gevraagd, op Instagram en Facebook, om foto’s te maken van de producten die ze hadden gekocht en hier een hashtag bij te plaatsen. Het gevolg? Binnen vier weken stond de gehele catalogus online! Hoe gaaf is dat?

In Nederland is het nog niet mogelijk om te adverteren, maar deze mogelijkheid komt er wel aan. Daarom ook de vraag…

Instagram advertising: Yay or nay?

Waarschijnlijk volg jij net als ik al verschillende merken op Instagram, maar deze merken volg je bewust. Je bent fan van het merk of je vindt de foto’s mooi en inspirerend. Dit is iets heel anders dan ongewild afbeeldingen van een bedrijf tussen de andere foto’s op je tijdlijn te zien staan. Ikzelf ben van mening dat, zolang bedrijven het goed inzetten en inspirerende foto’s plaatsen, het geen probleem is. Maar ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening. Vind jij het prima als er advertenties komen of ga je dan opzoek naar een ander platform?

You Might Also Like...

3 Comments

  • Reply
    Danielle
    25/03/2015 at 14:33

    Het is een logische ontwikkeling, maar echt blij ben ik er niet mee… ik hoop dat er de mogelijkheid is om er heel snel langs te scrollen ;)

  • Reply
    Barbara
    28/03/2015 at 10:57

    Het ligt denk ik aan de hoeveelheid advertenties en hoe bedrijven het gaan gebruiken. Als bedrijven de advertentie-ruimte net zo gaan gebruiken als waar instagram voor bedoelt is: inspireren, dan kun je best leuke, nieuwe merken tegenkomen. Maar als de advertenties het doel van instagram voorbij schieten zou het mij alleen maar gaan irriteren…

  • Reply
    Niels
    15/07/2015 at 16:44

    Facebook moet lekker hun advertenties daar houden en niet op Instagram. Ik vind het medium daar ook totaal niet geschikt voor. Het gaat hoe dan ook irritant worden, maar het is wel waar we naartoe gaan (of al zijn)…

Leave a Reply